هویت ملتها با لباس نمود پیدا میکند/صدور جواز برای طراحان لباس
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۰۰۴۶۵
شیرازی گفت: هویت ملی ملتها با لباس نمود پیدا میکند و لذا مراکز تصمیمگیرنده و نهادهای فرهنگی حکومتی و دولتی در سیاستگذاری و تصمیمگیریهای فرهنگی نقشی بی بدیل ایفا میکنند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هشتمین جشنواره نقش تنپوش به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر و با مشارکت اتحادیه پوشاک تهران و خانه هنرمندان ایران و همچنین با حمایت معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، معاونت فرهنگی وزارت علوم، کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، دانشگاهها و دانشکدههای هنری، ستاد فناوریهای نرم و هویتساز و اول تا پنجم مرداد ماه۱۴۰۰ برگزار میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ابوالقاسم شیرازی رییس اتحادیه پوشاک تهران و رییس شورای هماهنگی اتحادیه های پوشاک کشور با اشاره به اینکه اینگونه رویدادهای ملی که با همکاری جامعه علمی و دانشگاهی انجام میپذیرد، به علت ماهیت تبادل دانش در رشد صنف و صنعت پوشاک بسیار موثر هستند و سبب مشارکت هر چه بیشتر طراحان پارچه و لباس با صنف پوشاک میشوند گفت: اتحادیه پوشاک تهران جهت اتصال هر چه بهتر زنجیره طراحان با تولیدکنندگان پوشاک از اینگونه رویدادها حمایت، پشتیبانی و استقبال میکند.
وی در رابطه با رویکرد و نگاه اتحادیه نسبت به خروجی این جشنواره عنوان کرد: طرحهای ارائه شده در جشنواره نقش تن پوش با نظرات جامعه علمی دانشگاهی و کارشناسان صنفی و صنعتی مورد داوری قرار میگیرد و از این طریق طرحهای شاخص از سراسر ایران مشخص میشود. طرحهای برتر که از فیلتر داوری عبور کردهاند، بالطبع میتوانند در بازار نیز با اقبال خوبی روبرو شوند. در همین راستا تولیدکنندگان صنفی عضو این اتحادیه از این طرحها و طراحان دارای سبک حمایت مینمایند تا محصولات به دست مصرفکنندگان برسد. در حقیقت هدف اصلی این رویداد که ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی است با کمک تولیدکنندگان پوشاک میسر و محقق میگردد.
شیرازی در خصوص لزوم مشارکت اتحادیه پوشاک در برگزاری رویدادهای فرهنگی همچون جشنواره ملی نقش تن پوش توضیح داد: هویت ملی ملتها با لباس نمود پیدا میکند و لذا مراکز تصمیمگیرنده و نهادهای فرهنگی حکومتی و دولتی در سیاستگذاری و تصمیمگیریهای فرهنگی نقشی بی بدیل ایفا مینمایند و طرحهایی که از طریق این نهادها تصویب میگردد، مسلماً در فرهنگسازی ایرانی اسلامی پوشاک تاثیرگذار هستند. بالغ بر ۹۰ درصد تولید و ۱۰۰ درصد توزیع پوشاک در کشور توسط بنگاههای صنفی انجام میپذیرد و از اینرو برای تحقق اهداف رویدادهایی از این دست، مشارکت اتحادیههای صنفی در فرایند تصمیمگیریها امری ضروری و نیازی مسلم است تا طرحها در میان مخاطبان با اقبال روبرو گردد.
رییس اتحادیه پوشاک تهران برگزاری جشنواره نقش تن پوش را جهت ایجاد انگیزه برای طراحان و هنرمندان جوان ضروری دانست و افزود: از نکات قابل تحسین در این رویداد شناخت نیازها و ایدهپردازی و همچنین قدردانی از خلاقیت و توانمندیهای هنرمندان و تمرکز این جشنواره بر تیشرت و پوشش سر است؛ زیرا این محصولات در همه سنین و اقشار جامعه پر کاربرد و مورد نیاز بوده و در جامعه نیز بسیار پر فروش است.
شیرازی ضمن اشاره به اهمیت حمایت و به تولید انبوه رساندن آثار برگزیده این جشنواره که از میان بیش از ۱۰۰۰ اثر دریافتی در سراسر کشور شناخته می شوند، تصریح کرد: حمایت از تولید داخلی نیازمند توجه به تمامی حلقههای زنجیره دارد و لذا با عنایت به اهمیت طرحهای مذکور در راستای این هدف، اتحادیه پوشاک تهران تمام تلاش خود را جهت تجاریسازی و حمایت از طرحهای برگزیده جهت ورود به بازار مصرف مینماید.
رییس شورای هماهنگی اتحادیه های پوشاک کشوری ایجاد ساختار تشکیلاتی و نظامدهی به کلیه فعالیتهای بنگاهها و فعالان اقتصادی در حوزه مد و لباس را اقدامی راهبردی برشمرد و گفت: اتحادیه پوشاک تهران یکسالی است که جهت تکمیل زنجیره ارزش پوشاک و اتصال هر چه بهتر طراحان با تولیدکنندگان، جواز صنفی طراحان را صادر مینماید. همچنین در جهت ارتقاء دانش طراحان، برنامههای آموزشی متعددی با استفاده از مراکز دانشگاهی و انجام پژوهشهای ملی و بینالمللی با حمایت این اتحادیه برگزار میگردد که با استقبال خوبی مواجه شده است. همچنین این اتحادیه، اولین نمایشگاه بینالمللی تخصصی پوشاک، مد، طراحی و صنایع وابسته را از ۲۰ لغایت ۲۳ مهرماه در سال جاری برگزار مینماید که سالنی مجزا برای طراحان در نظر گرفته شده تا تولیدکنندگان با فعالیتهای طراحان بیشتر آشنا شوند.
شیرازی در پایان ادامه داد: این نکته شایان توجه است که اتحادیه خدمات متعددی را برای طراحان در نظر گرفته، اما اولویت با طراحانی است که جواز صنفی خود را از این اتحادیه اخذ نمایند، از اینرو از همه طراحان عزیز دعوت مینماییم تا هرچه سریعتر به دریافت جواز خود از اتحادیه پوشاک تهران اقدام نمایند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: اتحادیه پوشاک تهران برای طراحان نقش تن پوش طرح ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۰۰۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
به جای واکنش احساسی، چهره واقعی اسلام را به دنیا نشان دهیم
طی سالهای گذشته بخصوص چند سالی که از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران میگذرد؛ کشورها، گروهها و کمپانیهای مختلف در عرصه رسانه، فیلمها و سریالهایی ساختهاند که نه تنها بر خلاف واقعیتهای تاریخی بوده، بلکه حتی برخی از آنها هویت ملی و برخی هویت مذهبی و برخی هر دو را درباره ایران اسلامی نشانه گرفتهاند. فیلمهایی مانند 300 ساخته زاک اسنایدر و یا اسکندر ساخته الیور استون و... یا فیلمها و سریالهایی در مورد زکریای رازی یا خیام و این اواخر نیز سریال حشاشین که به خلافت گروه حشاشین و رهبری حسن صباح و تاریخ گروه او، نمونههایی از آثاری هستند که هویت ملی و اسلامی ما را هدف گرفتهاند. سریالهایی که در آنها قلب تاریخ صورت گرفته و با الهام از منابع دست چندم، چهره شیعیان و مسلمانان بصورت نامناسبی نمایش داده شده است به گونهای که با واقعیت تاریخی فاصلهای بسیار دارد.
اما اکنون صحبت در مورد نقد محتوایی و تاریخی سریال حشاشین و فیلمهایی دیگر از این دست نیست. صحبت این است که چطور این پروژههای بزرگ به ثمر رسیده و ساخته میشوند اما در مقابل هیچ اثری از ما دیده نمیشود؟ و حالا باید چه کنیم؟
گفتوگوی ما با حجتالاسلام دکتر جعفر فخرآذر، مدیر کل فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب درباره ایران و ایرانی هراسیها و کارهایی است که باید برای پایان دادن به این سریال پرتکرار انجام دهیم.
دلایل انفعال در برابر ساخت آثار ضدایرانی
دکتر فخرآذر در ابتدا با بیان اینکه وقتی که فردی به زمین بی رقیب وارد میشود، قطعاً برنده است؛ میگوید: رقیبی که باید در صحنه باشد، ما هستیم و از آنجایی که ما نیز در صحنه حضور نداریم بنابراین رقیب برنده خواهد شد. اما اینکه چرا ما در صحنه نیستیم دلایل متعددی دارد. اولین دلیل آن را به بیانات رهبر معظم انقلاب ارجاع میدهیم. ایشان در نشستی که سالیان قبل با فعالین فرهنگی داشتند در سخنانی صریح و نصیحتی روشنگر فرمودند که سینما برای دین از سخنرانی مفیدتر است. اما این توصیه و جادوی سینما و تاثیر شگرفی که بر اذهان و افکار مردم دارد برای مسئولین فرهنگساز که باید عقبه و پشتوانه این مسئولین باشند در حوزه و دانشگاه جا نیفتاده است. به همین خاطر فکر و ذهن ما به سمت ساخت چنین پروژههایی حرکت نمیکند.
ایشان یادآور میشود: دلایل مالی نیز در این راه دخیل هستند چرا که این پروژهها هزینههای سنگینی دارند. وقتی این نکته را به دلیل قبلی ضمیمه میکنیم یعنی هنوز اهمیت این بحث که هویت ملی و دینی ما در گرو به نمایش درآوردن آنها و نمایش دادن با آثار تصویری است، درک نشده بنابراین بدیهی است که افراد تصمیمگیر و مؤثر، بودجهها را به این سمت سوق نمیدهند اگر چه در سالهای گذشته آثار مثبت آن را هم دیدهاند. آن سالها سریالهایی مانند مختارنامه داشتیم. از مباحث فنی و... که بگذریم، برد خوبی داشت و حداقل در آن برهه، تاریخ خودمان یعنی تاریخ صحیح شیعه را نقل کردیم و در موردش برنامه ساختیم. این سریال در کشورهای اسلامی پخش شد اما اکنون سرمایهها خیلی کمتر به سمت ساخت پروژههای تاریخی میرود چرا که درگیر مباحث سیاسی، اقتصادی و امنیتی شدهایم که البته توجه کردن به آنها ضرورت دارد اما میتواند در اولویتی قرار گیرد که در کنار آنها آثار تاریخی هم وجود داشته باشد.
توصیه امیر مؤمنان(ع): استفاده از تجربیات گذشته در مسیر آینده
مدیرکل فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) در مورد اهمیت تاریخ میگوید: حضرت میفرماید «روزگار بر بازماندگان آن گونه میگذرد که بر پیشینیان گذشت، آنچه گذشته باز نمیگردد و آنچه هم اکنون موجود است جاودان نمی ماند». آن حضرت با تأکید بر اهمیت تاریخ یکی از ستونهای ایمان را توجه به سنتهای پیشینیان میداند و میفرماید «از آنچه بر امتهای مستکبر پیشین از عذاب الهی و کیفرها و عقوبتهای او رسید عبرت گیرید و از قبرهای آنها و آرامگاهشان در زیر خاک پند پذیرید». حالِ ما همیشه با تاریخ ما در ارتباط است و مؤثرین حوزه فرهنگ باید با این مسئله کنار بیایند که فراموش کردن تاریخ، ممکن است حال را دگرگون کند. کما اینکه اکنون نیز اتفاق افتاده و تفکراتی که در مورد هویت ملی و مذهبی ما وجود دارد، در سطح جهان و تحت تاثیر رسانههای غربی دگرگون شده و دستکاری شده است.
دکتر فخرآذر تصریح میکند: اگر میخواهیم هویت ملی و مذهبی را اصلاح کنیم، باید تاریخ را خودمان نقل کنیم. در مورد شخصیتهای تاریخی و دینی و وقایع تاریخی و... صحبت کرده و آنها را به تصویر کشیده و روایتهای دست اول و صحیح را خودمان نقل کنیم. قطعاً کسی که در مقابل هویت فرهنگی ما قرار دارد، وقایع را درست نقل نمیکند. باید به میدان عمل آمده و به صورت قوی روایتهای صحیح را نقل کرده و مانع کار آنان شویم. در دنیای رسانه نیز همینگونه است و در انتشار اخبار آن کسی موفق است که خبر بهتر، دست اولتر و منبع نزدیکتر به واقعه را نقل کند بنابراین در مورد تاریخ نیز باید این کار را انجام دهیم.
راوی روایتهای دست اول تاریخی باشیم
مدیرکل ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح میکند: از یاد نبریم که در مورد تاریخ خود، چه ملی و چه مذهبی باید خودمان صحبت کنیم و بعنوان راوی دست اول نقش بازی کنیم. پیش از اینکه افرادی با غرض و اهدافی مشخص وارد این عرصه شوند، باید گوی سبقت را از آنان گرفته و آثار خودمان را در قالب فیلم و سریال، کتاب، بزرگداشت و... ارائه کنیم تا بتوانیم میدان را از مغرضان بگیریم. مسئولین ما باید ضرورت کار تاریخی و اهمیت فیلم و سریالهای این حوزه را به خوبی درک کنند. در همین راستا بودجه کافی اختصاص پیدا کند و همانطور که به بسیاری مسائل روز مانند مسائل سیاسی، اقتصادی و امنیتی اهمیت داده میشود، به مسائل تاریخی نیز پرداخته شود. جامعه نخبگانی که منتقد و یاور کار فرهنگی است با قشر فرهنگی جامعه و بخش ستادی که همان هنرمندان هستند تعامل داشته باشند و دو طرف تلاش کنند سطح آگاهی خود را نسبت به رشتههای هم بالا ببرند. کارگردانان با مفاهیم تاریخی و مذهبی بهتر آشنا شوند و متفکرین تاریخی نیز با اصول سینما آشنایی پیدا کنند تا بتوانند از مرحله منتقد بودن با نگاهی خشک فاصله بگیرند.
حالا باید میدان را در دست بگیریم
حالا امروز در نقطهای ایستادهایم که سیصدها، حشاشینها و... ساخته شده است. حتی برادران اهل سنت در مورد ائمه ما، امام صادق(ع) یا سایر ائمه(ع) سریالهایی ساختهاند و برخی دیگر از مفاخر ما مانند ابن سینا، خیام و... اطلاعاتی ناقص و نادرست ارائه دادهاند. حجتالاسلام فخر آذر در پایان در پاسخ به این سؤال که برخی با هدف تخریب و یا حتی تصاحب هویت ملی و فرهنگی ما کارهایی انجام دادهاند و ما از این قافله عقب هستیم. حالا باید چه کنیم؟ تصریح میکند: حالا که به اینجا رسیدهایم باید با استراتژی دقیق و حساب شده عمل کنیم. حالا نقد کردن، حمله کردن و واکنشهای احساسی نسبت به آثار تخریبگر داشتن نه تنها مؤثر نیست بلکه حتی بیشتر باعث واکنش در سطح جامعه جامعه میشود. باید از امروز بصورت فعال میدان را دست بگیریم و برای پاک کردن ذهنیتی که این آثار در مردم جهان بوجود آوردهاند، خودمان تولید محتوا کرده و در سطح جهانی پخش کنیم. بحث ملی، مذهبی، ائمه(ع)، اصحاب ائمه(ع)، کتابهای ادبی بسیار و... با قالبهای متنوع حماسی، عرفانی، انسانی و دراماتیک محتوایی بسیار غنی را تشکیل میدهند. حتی نیازی نیست جواب آثار قبلی را بدهیم بلکه آثار جدیدی باید بسازیم. باید روح محبت و انسانیتی که در زندگی ائمه(ع) و اهل بیت(ع) ما و آثار شاعران و نویسندگان جاری و ساری بوده، بعنوان یک ایرانی شیعه به تصویر بکشیم تا چهره خشنی که از ایرانی و شیعیان نشان دادهاند زدوده شود. اگر کلام هر یک از حضرات معصومین(ع) را سرلوحه اثر سینمایی قرار دهیم، چهرهای از شیعه و اسلام و ایرانی در جهان منتشر میشود. چهرهای که نه تنها بر ذهن مردم کشورمان و جهانیان ماندگار خواهد بود بلکه چهره واقعی اسلام شیعی و ایرانی مسلمان را در جهان ترمیم خواهد کرد.
مریم احمدی شیروان